ایده پرداز کسب و کار خود باشید؟

ایده پرداز کسب وکار خود باشید

ایده پرداز کسب و کار خود باشید؟

ایده یک مفهوم یا یک اثر ذهنی می باشد و به فرد صاحب ایده ، ایده پرداز می گویند . ایده‌پردازی بایدهمراه با مهارت و توانمندی‌هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی است.

منظور از ایده پردازی در کسب و کار خلق ناگهانی یک مدل کسب و کار نیست گاهی می توان با تقلید از مدل کسب و کارهای موجود و ایجاد نوآوری های درآن به رقابت در بازار رقابتی پرداخت .می توان با جرأت گفت همه کسب و کارها از ابتدا با شکل گیری یک ایده  کوچک به وجود آمده است .

اینکه کسب و کاری در بازار رقابتی پیروز می شود یا به شکست می خورد همه اینها به قدرت و عمق  ایده پردازی افراد در تبلیغات، بازاریابی و … بستگی دارد با همین جمله ساده می توانید به  اهمیت ایده و ایده پردازی پی ببرید.

برای اینکه بتوانید ایده پردازی کنید باید ذهن و فکر شما در جریان تولید ایده های جدید قرار گیرد که در این راستا راه های وجود دارد که به شرح آنها می پردازیم:

1.داشتن ارتباطات گسترده:

اگر دارای روابط عمومی خوبی باشید می توانید با ارتباط  برقرار کردن با بنگاه ها و شرکت های همکار ایده های خوبی در ذهن تان ایجاد شود.همچنین شرکت در سمینارها ،دانشگاه ها،اتاق های چت، سایت های اینترنتی،انجمن ها می تواند در اینکه ذهن تان را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آورده برای خلق ایده  بسیار مؤثر باشد.

2.داشتن مطالعه:

اگر دارای روابط عمومی بالایی نیستید و یا قادر به برقراری ارتباط با این شرکت ها و انجمن ها نیستید می توانید ازگزینه مطالعه استفاده کنید. مطالعه منابع چه به صورت افلاین (روزنامه ها ،کتب علمیوآموزشی تجارت  مرتبط) ویا آنلاین (مجله ها و کتب الکترونیکی ،سایت های اینترنتی )مغز شما را برای ایده پردازی آماده می سازد.

3.تضارب ارا و اندیشه  یا brain storming :

Brain storming  یا تضارب آرا بهترین روش ممکن برای یافتن راه حل مناسب و خلق ایده ی جدید می باشد در این روش گروهی از همکاران یک سازمان در مورد موضوع مشترکی در یک روز معین در مکانی مشخص ( که به اصطلاح اتاق فکر می گویند) دور هم جمع می شوند و از طریق بحث و سؤال و جواب اطلاعات به یکدیگر منتقل می کنند تا در نهایت به یک ایده که توافق جمع است برسند.

 

4.برگزاری جلسات منظم:

باید در زما نهای مشخص و منظم با همکاران خود جلساتی را برگزار کنید که در آن جلسات نظر یا فکر خود را بیان کنید و از آنها بخواهید که به تبادل نظر بپردازند سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده  می توانید به ایده های جذابی دست پیدا کنید.

5.نکته برداری کنید:

همیشه دفترچه یادداشتی کوچک همراه خود داشته باشید و هر آنچه که به ذهنتان خطور می کند را در آن یادداشت نمایید .

فراموش نکنید که شروع یک کسب وکار موفق و یا پیشرفت در یک کسب و کار با سابقه ،در برابر رقبا حاصل ایده های جدیدی است که می تواند باعث توجه مردم به شما و برتری شما نسبت به رقبا شود بنابراین به این مسئله اهمیت دهید و سعی کنید خلاقیت خود و نیروهایتان را در خلق ایده ها و افکار نو در کسب و کار تقویت نمایید.در هر حال هميشه براي يادداشت کردن ايده هاي کوچک و حتي به نظر بي اهميت يک دفترچه يادداشت به همراه داشته باشيد و کوچکترين نکات را بنويسيد. همه کسب و کارها براي حرکت رو به جلو در کنار رقيبان نيازمند ايده ها و روش هاي جديد براي توسعه و بهينه سازي هستند.

تا اینجا با ایده و نحوه یادگیری ایده پردازی آشنا شده اید حال برای خلق یک ایده کسب و کار باید مراحل زیر را به ترتیب بگذرانید:

1.موضوع کسب و کار خود را انتخاب کنید .

2.مدل کسب و کار خود را انتخاب کنید.

( مدل کسب و کار ، منطق یک شرکت در چگونگی خلق ، ارئه و کسب ارزش را توصیف می کند.)

  1. با یک تحلیل از نقاط قوت، نقاط ضعف و شناخت فرصت‌ها و تهدیدها به نوآوری در یکی از کانون‌های ایده‌آفرینی بپردازید.
  2. مدل کسب و کار خود را با مشتری بسنجید.

هنگامی که زمینه  فعالیت کسب وکار خود را انتخاب کردید و تیم خود را تشکیل دادید نوبت آن است که مدل کسب و کار خود را انتخاب  کنید.  قبل از اینکه در مورد مدل کسب و کار توضیح بدهیم بر اساس  شما باید با اصطلاح تابلوی طراحی آشنا شوید  براساس کتاب خلق مدل کسب و کار (نویسندگان : الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور) تابلو طراحی یا بوم کسب وکار  زبانی مشترک برای توصیف، مصورسازی، ارزیابی و تغییر مدل های کسب کار است که دارای نه جزء اصلی می باشد ،نه جزء اصلی  سازنده تابلوی طراحی  :
1)بخش مشتری ها 2) ارزش های پیشنهادی 3) کانال ها 4) ارتباط با مشتری 5) جریان های درآمدی 6) منابع کلیدی 7) فعالیت های کلیدی 8) مشارکت های کلیدی 9) ساختار هزینه
بخش مشتریان:

مشتریان قلب تپنده هر کسب و کاری می باشد  تغییر درباز  طراحی آن با هدف ایجاد تمایز با رقبا می تواند منجر به خلق یک ایده شود . در این بخش مشتریان جدید را هدف بگیرید ، نیازهای پنهان و برطرف نشده را شناسایی کنید همچنین سعی کنید در جذب و حفظ و افزایش مشتریان راه های خلاقانه ای بیابید.

کانال ها:

می توانید در 5 فاز کانال ها را بازطراحی کنید : ۱. چگونه مشتریان خود را از محصولات خود آگاهمی‌کنید؟ ۲. چگونه به آنها امکان ارزیابی ارزش پیشنهادی خود را می‌دهید؟ ۳. مشتریان چگونه برای خرید محصولات شما باید اقدام کنند؟ ۴. ارزش پیشنهادی خود را چگونه به مشتریان تحویلمی‌دهید؟ و ۵. چگونه خدمات پس از فروش‌تان را به مشتریان ارائه می‌دهید؟

منابع:

نوآوری بر اساس منبع در دو زیر ساخت :فعالیت و منابع کلیدی و شرکای کلیدی می باشد.در این استرتژی ، ایده اصلی ایجاد فرصتی جدید و یا استفاده از فرصتی برای بهبود کارایی و بالا رفتن بهره وری در فرآیندهای کسب وکار می باشد شما می توانید با استفاده از منابعی که رقبا به آن دسترسی ندارند و یا شریک شدن با فردی منحصر به فرد که کار شما رابه بهترین وجه  پشتیبانی کند و یا باز طراحی فعالیت های کلیدی با فناوری جدید از رقبا پیشی بگیرید.

ارزش پیشنهادی:

ارائه ارزش جدید و متمایز و جهشی بوده و یا ارائه ارزش های موجود با تغییر برخی ویژگی های متمایز می باشد . نوآوری شما در ارزش‌های پیشنهادی ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد:

  • کمّی: از قبیل قیمت، سرعت، عملکرد، ریسک و…
  • کیفی: همچون طراحی، تجربه کاربری، برند، راحتی، تازگی، سفارشی‌سازی و…

ساختار هزینه:

نوآوری درجهت  کاهش هزینه  و یا درآمد زایی جدید می تواند در این قسمت قرار بگیرد .

اشتراک گذاری پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *