مزایا و معایب خرید اینترنتی و خرید سنتی

مزایا و معایب خرید اینترنتی و خرید سنتی

از دیربازبشر برای تداوم حیات خود اقدام به خرید و فروش به واسطه معاوضه جنس به جنس کرده است معاوضه دو جنس با هم بدون تعیین ارزش و معیاری برای سنجش فقط به خاطر رفع نیازهای روزمره بوده  و بعد از مدتی پول جای کالا را گرفت و بدین گونه تجارت شکل دیگری به خود گرفت .در عصر حاضر با گسترش اینترنت و  پیدایش بانکداری الکترونیکی  نوعی  دیگری از خریدو فروش  به نام خرید اینترنتی شکل گرفته است  .

 

خرید اینترنتی:

در سال ۱۹۹۴ با راه اندازی بانکداری الکترونیکی شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی را آغاز نمود.

این فروشگاه ها که با گسترش اینترنت  رواج پیدا کرده است . فروشنده با ایجاد فروشگاه های اینترنتی لیست حصولات بهمراه عکس، توضیحات و قیمت را در اختیار مشتری قرار می دهد و مشتری تنها با چند کلیلک اقدام به خرید محصول و دریافت آن درب منزل مینماید. در این نوع خرید هیچ ارتباط مستقیمی بین فروشنده و مشتری نمی باشد.

 

خرید سنتی:

شاید هیچ کس نداند اولین خرید و فروش را در عالم بشریت چه کسی انجام داده است ولی آنچه مسلم است با گسترش جامعه بشری خرید و فروش کالا نیز گسترش پیدا کرده است. در این نوع خرید فرد به فروشگاه مورد نظر مراجعه و کالای مورد نظر خود را از نزدیک می بیند و سپس اقدام به خرید میکند.در این نوع خرید فروشنده ارتباط نزدیکی با مشتری دارد.

تفاوتهای خرید سنتی و خرید اینترنتی:

۱ .مشاهده محصول:

خرید سنتی : در خرید سنتی مشتری   امکان لمس و مشاهده  مستقیم  کالا را دارد و می تواند سریع تر و بهتر تصمیم گیری کند.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی مشتری امکان لمس  کالا را ندارد و فقط از طریق اطلاعاتی که از محصول گذاشته شده می تواند به بررسی محصول بپردازد.

 

۲ .ارتباط نزدیک با فروشنده:

خرید سنتی:  در خرید سنتی  مشتری ارتباط نزدیک تری با فروشنده و کادر فروش دارد و البته این گزینه باعث می شود که گاهی دست فروشنده برای توجیه کردن مشتری و ترغیب آن به خرید بازتر باشد . چون این برخورد به صورت نزدیک رخ می دهد حس اعتماد در خرید برای مشتری بالاتر می رود.

خرید اینترنتی: درخرید اینترنتی مشتری هیچ ارتباطی با فروشنده به طور مستقیم ندارد. البته بعضی از سایتهای فروش گزینه ای به نام چت آنلاین دارند که کادر فروش در این قسمت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان می باشند.ولی تا مشتری به این قسمت مراجعه نکند فروشنده تنها با توضیحات محصول می تواند مشتری را ترغیب به خرید کند .

۳ .زمان خرید:

خرید سنتی: در خرید سنتی مشتری ملزم است که در ساعتهای خاصی  که فروشگاه باز است اقدام به خرید از فروشگاه های فیزیکی بکند.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی برای مشتری زمان معنی ندارد و در هر ساعت از شبانه روز می تواند خرید را انجام دهد.

۴ .مکان  خرید:

خرید سنتی: در خرید سنتی فروشگاه های فیزیکی امکان جابه جایی زمانی  برایشان غیر ممکن می باشد. و به همین دلیل تعداد مشتریان آنها خیلی محدود می باشد. و برای هر کسی در هر نقطه از یک شهر یا کشور امکان دسترسی به این فروشگاه ها مگر در محدوده جغرافیای خود نیست.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی برای مشتری مهم نیست  که فروشگاه در کدام مکان واقع شده است می تواند از شهری دیگر و حتی از کشوری دیگر براحتی خرید کند و محصول خود را دریافت نماید.

 

۵ .رفت و آمد:

خرید سنتی: در خرید سنتی فرد باید زمانی زیادی را صرف گشتن و انتخاب محصول خود در فروشگاه های مختلف و مقایسه آنها باهم بکند که به غیر از اینکه بسیارزمانبر می باشد یکسری هزینه های جانبی رفت و آمد نیز دارد.

خرید اینترنتی:در این خرید  کاهش هزینه های جانبی رفت وآمد و همچنین با صرف وقت کمتری تنها با گشتن در اینترنت می تواند محصول مورد نظر خود را با محصولات دیگر مقایسه کند.

 

۶ .خریدهای جانبی غیر ضروری:

خرید سنتی: خریدهای حاشیه ای و غیرضروری که در هنگام گشت و گذار در فروشگاه های سنتی، به صورت ناگهانی رخ می دهند.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی خریدهای حاشیه ای و غیر ضروری حذف می شود.

 

۷ .تبلیغات:

خرید سنتی: تبلیغات به کندی و با گستره کمتری پیش می رود.

خرید اینترنتی: تبلیغات به سرعت و وسیع درشبکه های اینترنتی صورت میگیرد.

 

۸ .حمایت از کسب وکارهای محلی:

خرید سنتی: در هنگام خرید فروشگاهی شما از کسب وکار آن منطقه حمایت میکنید و باعث افزایش رونق اقتصادی و پیشرفت آن منطقه می شوید.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی از آنجایی که مکان و زمان اهمیتی ندارد مطمئنا این امکان وجود ندارد.

 

۹ .تنوع کالا:

خرید سنتی: در هنگام خرید سنتی تنوع کالا تنها به همان منطقه مسکونی شما محدود می شود.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی ممکنه است شما لوازم منحصر به فرد و ویژه ای پیدا کنید که در فروشگاه های  شهر تان موجود نباشد.

 

۱۰ .امکان بازگشت کالا:

خرید سنتی: در خرید سنتی اکثر فروشگا ها از اینکه کالای که شما خریداری کرده اید را پس بگیرند اجتناب میکنند.

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی امکان بازگرداندن کالا در صورت نارضایتی از کیفیت آن به راحتی امکان پذیر می باشد.

 

۱۱ .امنیت خرید:

خرید سنتی: در هنگام خرید از فروشگاه چون به صورت مستقیم کالا را دریافت کرده اید وجه پرداختی را بدون هراس از مشکلاتی مانند هک شدن کارت بانکی  و…. انجام میگیرد

خرید اینترنتی: در خرید اینترنتی به علت اینکه هنوز بانکداری الکترونیکی جایگاه خود را بین مردم پیدا نکرده است و همچنین بعضی از سایت ها اقدام به کلاهبرداری کرده اند عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات و عدم اعتماد مشتریان برای واریز الکترونیکی پول وجود دارد .

که دو راه حل پیشنهاد می شود:

۱ .شما به عنوان کسی که دارای فروشگاه اینترنتی هستید می توانید گزینه دریافت وجه  بعد از تحویل محصول را در قسمت پرداخت خود قرار دهید.

۲ .شما به عنوان مشتری فروشگاه های اینترنتی حتما ً به نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) که از طرف وزارت صنعت و معدن به فروشگاه های اینترنتی داده می شود توجه کنید. و از فروشگاه های که فاقد این نماد هستند به هیچ عنوان خرید نفرمائید.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *