نکات طلایی خرده فروشی موفق

نکات طلایی خرده فروشی موفق

خرده فروشی  از ریشه کلمه فرانسوی به نام Tailer گرفته شده است که به انگلیسی به معنای Retailing می باشد. استراتژی خرده فروشی قدمتی برابر با شکل گیری نخستین بازارهای در تاریخ بشر ،را دارا می باشد.

معنای لفظی خرده فروشی  در زبان فارسی : هر نوع فروش کالا به مصرف کننده نهایی (به صورت غیرمستقیم از تولید کننده اصلی ) را گویند.

شاید برای تان جالب باشد که بدانید که با پیشرفت و گسترش اینترنتی خرده فروشی نیز دستخوش تغیییراتی شده است که خرده فروشی اینترنتی (الکترونیکی)که E-Tailing نامیده می شود.

با توجه به این تغییرات شاید بتوان خرده فروشی را اینگونه معنی کرد که : هر نوع فروش کالا یا خدمت به مصرف کننده نهایی، توسط تولید کننده یا هر سازمان واسط، مستقل از نوع کالا یا خدمت  و کانال عرضه (دیجیتال یا فیزیکی، انفرادی یا سازمان یافته) خرده فروشی نامیده می‌شود.

کالاهایی که می توان از طریق خرده فروشی  به فروش رساند عبارتند از:

۱٫پوشاک ، کفش، لوازم آرایشی

۲ .کتب و مجلات

۳ .لوازم خانگی

۴ .وسایل چوبی

۵ .نوشیدنی ها و خوراکی ها

۶ .لوازم دیجیتال

و…..

انواع فروشگاه های خرده فروشی عبارتند از :

فروشگا ه های زنجیره ای: فروشگاه های که انواع مختلف محصولات را دارند . در ایران مانند: فروشگاه های رفاه . کوثر و…

نمایندگی ها : خرده فروش های که تنها یک محصول را ارائه می دهند .

فروشگاه های کوچک: فروشگاه های که توسط مالکان کسب و کارهای کوچک مدیریت می شود که در تمام محله ها می توان یافت.

خرده فروشان الکترونیکی:خرده فروشی‌های برخط که از طریق اینترنت اقدام به فروش می‌کنند و محصولات را درب منزل به شما تحویل می‌دهند. مانند : دیجی کالا، پدیده،زنبیل و…

در ایران نیز خرده فروشی قدمت چند هزار ساله دارد که امروزه بیشتر به شکل مراکز خرید زنجیره ای گسترش یافته اند.

و اما برای اینکه خرده فروشی موففق و پرسودی داشته باشیم باید یکسری نکات را رعایت کنید که این نکات عبارتند از:

۱ .توانایی های خود را شناسایی کنید:

راه اندازی یک کسب و کار یک کار سخت و پر وظیفه ای می باشد شما باید در ابتدا توانایی خود را بشناسید که در کدام یک از وظایف این کسب و کار تبحر بیشتری دارید  و در بقیه قسمت ها از افراد متبحر و مجرب استفاده کنید .

۲ . دانش بازاریابی  خود را بالا ببرید:

برای راه اندازی یک کسب و کار تنها انگیزه و پشتکار مهم نمی باشد بلکه دانش و علم نیز کارایی بالایی دارد شما به عنوان مالک کسب وکار باید اطلاعات  کافی نسبت به بازار ، مشتریان، نیازهای مشتریان، شیوه های قیمت گذاری،روانشناسی خرید و فروش  و….داشته باشید .

۳ .  نسبت به فعالیتی که انجام میدهید اطلاعات داشته باشید:

شما هرچی بیشتر در مورد فعالیتی که انجام می دهید اطلاعات داشته باشید بهتر می توانید رقبای خود را از میدان به در ببرید. اطلاعاتی در مورد شیوه های تولید، توزیع، تولید کنندگان بزرگ ، وضعیت واردات و صادرات، کاربرد محصولات، و…

۴ . نیازهای مشتری را بشناسید:

شما به عنوان کسی که قرار است کالایی را به مشتری عرضه کنید باید نیازهای مشتری خود را بشناسید و همیشه بدانید که شما به مشتری نیاز دارید نه او به شما ! زیرا در صورت نبود مشتری کسب و کار شما به شکست می خورد.

۵ .مدیریت مالی داشته باشید:

شما باید بدانید درآمد تان از کجا و به چه میزان می باشد و هزینه های دیگر به چه صورت می باشد این کار دارای اولویت بسیار بالایی می باشد زیرا در صورتی که شما نتوانید مدیریت مالی خوبی انجام دهید پس از مدتی با شکست مواجه خواهید شد  بنابراین در صورتی که با امور مالی آشنایی ندارید  از نیروهای متبحر کمک بگیرید.

۶ .جریان نقدینگی خود را مدیریت کنید:

در واقع اگر در هر کسب و کار و تجارتی جریان نقدینگی یا همان درآمد شما  مدیریت نشود و شما نتوانید به کسب و کار تان پول وارد کنید هر چند که کارشما کار تاپی باشد اما به شکست خواهید خورد.

۷ . توان مدیریتی خود را تقویت کنید:

شما به عنوان یک مدیر باید توانایی  مانند قدرت تصمیم گیری آنی ، انتخاب شیوه خدمت رسانی، مدیریت منابع ، مدیریت کارمندان مختلف را داشته باشید. در صورتی که نتوانید این توانایی را در خود تقویت کنید با شکست مواجه خواهید شد.

۸ .برخورد مناسب با کارمندان:

بدانید کارمندان راضی برابر است با  مشتریان راضی بنابراین سعی کنید نسبت به کارمندانتان انعطاف داشته باشید البته داشتن انعطاف به معنای نقص تحکم در مدیریت شما نمی باشد. به کارمندانتان اجازه پیشرفت و ریسک را دهید و آنها را از نظر مالی تأمین نمایید.

۹ . مدیریت انبار:

شما به عنوان مالک کسب و کار باید منابع محصولات خود را بتوانید بخوبی مدیریت کنید و در صورتی که محصول و کالایی در حال اتمام می باشد قبل از اتمام آن را خریداری کنید شما باید بدانید هیچ مشتری به این حرف شما که هفته آینده کالای مورد نظر خود را می تواند خریداری کند توجه نمی کند و خرید خود را از مراکز دیگر انجام میدهد و این برابر است با از دست دادن مشتری  و رونق بخشیدن به کسب و کار رقیبانتان . شما باید بدون هیچ عذر و بهونه ای از قبیل بدقولی توزیع کننده ، نبود جنس در بازار، نوسان قیمت ها و… محصول مورد نظر مشتری خود را در انبار داشته باشید.

۱۰ . توانایی قیمت گذاری هوشمندانه:

شما بعنوان یک خرده فروش باید بتوانید به صورت هوشمندانه قیمت گذاری کنید به عبارتی دیگر بتوانید قیمتی را برای کالای خود در نظر داشته باشید که  در آن از سوی سود شما و سوی دیگر بتواند مشتریان را به خود جذب نمایدو

۱۱ . از تجربیات دیگران استفاده کنید:

امروزه دیگربا افزایش رقبا  جای برای خطا و آزمایش نمی باشد  و ممکن است با اولین اشتباه از صحنه تجارت کنار بروید بنابراین بهتر است در هر صنفی که هستید ازتجربیات  افراد موفق در صنف تان کمک بگیرید تابتوانید موفقیت خود را تضمین نمایید.

۱۲ .نیروی متخصص استخدام کنید:

همان طور که گفتیم در یک کسب و کار و تجارت کارها و وظایف مختلفی وجود دارد که ممکن است شما روی همه آنها  تبحر نداشته باشید بهتر است با استخدام کارشناسانی در آن زمینه ها بتوانید نقاط ضعف کسب و کارتان را رفع کنید.

۱۳ . به روز باشید:

مشتریان چه فروشگاه های فیزیکی و چه فروشگاه های اینترنتی به ظاهر  اهمیت زیادی می دهند. سعی کنید اگر دارای فروشگاه اینترنتی هستید هر چند وقت یکبار یک به روز رسانی داشته باشید و اگر دارای فروشگاه فیزیکی هستید هر از گاهی به ظاهر فروشگاه خود برسید.

اشتراک گذاری پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


mautic is open source marketing automation