سخنوری در فروش عامل موفقیت

سخنوری در فروش

سخنوری در فروش عامل موفقیت

در کسب و کار یکی از مهمترین مهارتهای یک فروشنده موفق  داشتن قدرت سخنوری می باشد. این مهارت رابطه تنگاتنگی با مهارت گوش دادن دارد. یک فروشنده موفق ابتدا اجازه می دهد تا مشتری صحبت را آغاز کند و خواسته های خود را مطرح سازد و در این فاصله فروشنده فرصت دارد که به خواسته فرد گوش دهد و راه حل منطقی را ارائه دهد.

افراد در بیشتر مذاکرات تجاری بیشتر از اینکه به حرفهای طرف مقابل گوش دهند در فکر آماده کردن جواب های خودشان برای ارائه به  مخاطب هستند . در صورتی که شما قصد دارید ارتباط پویا و موفقی داشته باشید باید به یک شنونده فعال تبدیل شوید.

ارسطو اولین فیلسوفی بود که به اهمیت سخنوری، به عنوان ابزار ضروری رهبری پی برد.او ارکان اصلی ترغیب کردن را به سه دسته تقسیم کرد .

1.منطق : منظور از منطق در اینجا استفاده از واژه های و دلیل های که به صورت هماهنگ بوده که در نهایت یک بحث منسجمی را بوجود آورد و هر نکته ی بر نکته ی قبلی تایید داشته باشد.

2.اخلاق: منظور از اخلاق اشاره به صداقت شما در رفتار و سخنان تان دارد که به بحث تان اعتبار می بخشد.

3.احساس: منظور از احساس به زمانی برمیگردد که شما با مخاطب یک رابطه عاطفی و صمیمی ایجاد کرده اید که فردرا ترغیب به انجام کار مورد نظرتان کرده اید.

هدف اصلی هنر سخنوری  تاثیر گذاری و ترغیب شنونده به روی دادن اتفاقی خاص است، مثلا صحبت کردن یک فروشنده برای ترغیب مشتری به خرید محصول و کالای خود.

در هنگام صحبت کردن سخنان شما باید به گونه ای باشد که بتواند در فرد مخا طب تغییراتی در طرز تفکر ، احساس و عملکردشان ایجاد کند به عبارتی  دیگرفرد را ترغیب و تشویق به انجام کار مورد نظر شما بکند.

مهارت سخنوری اکتسابی می باشد شما می توانید این مهارت را مانند مهارت نوشتن ، رانندگی، اشپزی وغیره آموزش  دیده و یاد بگیرید.

گاهی با افرادی مواجه شده اید که صحبت های کنسل کننده و ملال آوری  می کنند که شما به عنوان مخاطب پیام خاصی از حرفهایشان دریافت نمی کنید. در صورتی که وقتی به تک تک واژه هایشان فکر می کنید درمیابید که واژه ها به درستی به کار رفته اند اما چرا تاثیر گذاری مناسب را نداشته اند؟ کاملا مشهود است که به جز واژه ها عواملی دیگری در تاثیر گذاری کلام مؤثر می باشند  که  در این جا به صورت مختصر به بررسی آن می پردازیم

1.لحن صدا:  لحن صدا که در ادای بعضی کلمات و تآکید بر واژه ها می تواند تغییری کلی در پیامتان ایجاد کند. مثلا شما یک جمله کاملا ساده را می توانید به حالت سوالی یا خبری ادا کنید و معنی کل جمله را تغییر دهید.

2.زبان بدن گوینده : فروشنده موفق در برقراری ارتباط به تأثیر زبان بدن در انتقال  و پذیرش پیام ، توجه ویژه ای دارد.

یک فروشنده موفق باید در صحبت کردن از اصول و روشهای  پیروی کند که بتواند نتیجه مورد نظر خود را بگیرد. این اصول و روشها عبارتند از :

1.در صحبت کردن سعی کنید آرام و شمرده صحبت کنید به این گونه ی که کلمات به خوبی ادا شوند و کاملا واضح باشند در این حالت  لحن صدایتان  نیز خوشایند تر و رساتر خواهد بود.

عدم وضوح و شفافیت در تلفظ کلمات زمانی که کلمات با لکنت یا به صورت بریده بریده ادا شود برای مخاطب ایجاد سردرگمی و خسته گی  میکند.

شما می توانید برای تمرین هنر سخنوری  از آینه استفاده کنید روز حدود 5دقیقه جلوی آیینه صحب تهای احتمالی با مشتری خود را تمرین کنید در صورتی که کلمات به وضوح و رسا ادا شود باید اعضاء صورتتان ( دهان، زبان، لب ها و فک) تماماً در حال حرکت باشند.

2.در هنگام صحبت کردن با مشتری  سعی کنید بین صحبت هایتان لبخند بزنید.این امر باعث می شود آرامشی  رابه مخاطب انتقال دهید که پیام شما را، راحت تر بپذیرد.

3.در هنگام صحبت کردن سعی کنید از تکیه کلام ها و اصطلاحات  استفاده بیش از حد نکنید این امر باعث انحراف مسیر صحبت شما برای مخاطب می شود.

4.سعی کنید در هنگام صحبت کردن با مشتری از یک ریتم ثابت استفاده نکنید .افرادی که عدم تنوع در صدایشان دیده می شود برای مشتری  به عنوان افرادی کسل کننده و غیرقابل اعتماد تلقی میشوند.

5.خیلی تند تند و یا خیلی آرام صحبت نکنید موفقیت در انتقال مفاهیم سخنرانی تان تنها زمانی بدست خواهد آمد که بتوانید سرعت مناسب درک شنوندگان تان را به خوبی رعایت کنید.

6.از اصطلاحات عامیانه مخصوصاً در مکالمات  تجاری خود  استفاده نکنید.زمانی که شما از این اصطلاحات استفاده میکنید مخاطب شما ممکن است  متوجه معنی و مفهوم آن اصطلاح  نشود  و یا حتی استفاده از این اصطلاحات را نوعی توهین تلقی کند.

  نمونه های زیادی در فروش اتفاق افتاده که فروشنده تنها برحسب عادت و ناخواسته از اصطلاحات عامیانه استفاده کرده و همین اصطلاحات باعث از بین رفتن آن رابطه و به تبع آن از بین رفتن فروش های آتی به آن مخاطبین را به همراه داشته است.

 

اشتراک گذاری پست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *